افتادگی خفیف پلک نوزاد و روش های درمان آن

افتادگی خفیف پلک نوزاد

افتادگی خفیف پلک نوزاد یا پتوز مادرزادی یک موقعیت غیرطبیعی است که پلک فوقانی را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد یا در سال اول زندگی خود را نشان دهد و می تواند دو طرفه یا یک طرفه باشد. افتادگی خفیف پلک نوزاد بر اساس شدت ممکن است به عنوان یک وضعیت عملکردی یا زیبایی در نظر گرفته شود. در دوران کودکی، پتوز عملکردی می تواند منجر تنبلی چشم و آستیگماتیسم شود و نیاز به درمان دارد. با اینحال حتی پتوز خفیف با دید طبیعی نیز می ‌تواند منجر به مشکلات روانی اجتماعی شود و اصلاح آن نیز توصیه می ‌شود. انواع مختلفی از روش های درمانی بسته به شدت و علت افتادگی پلک در نوزادان وجود دارد. خبر خوب این است که علیرغم بسیاری از پیچیدگی ها در درمان پتوز مادرزادی، نتایج کلی کاملاً رضایت ‌بخش است.

 

علت افتادگی خفیف پلک نوزاد چیست؟

افتادگی خفیف پلک در نوزادان دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن ضعف عضلات پلک است که ممکن است به طور طبیعی در نوزادان وجود داشته باشد و به مرور زمان بهبود یابد. علاوه بر این برخی شرایط ژنتیکی یا مشکلات ساختاری در ناحیه چشم نیز می تواند باعث پتوز خفیف در نوزادان شود.

در موارد نادر افتادگی پلک ممکن است با شرایط پزشکی جدی ‌تری مرتبط باشد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند یا مشکلات بینایی نیز در نوزاد وجود داشته باشد پزشک درمان های مناسب را برای بهبودی در نظر خواهد گرفت.

افتادگی پلک نوزاد

علائم افتادگی پلک خفیف در نوزادان

پتوز خفیف در نوزادان همراه با علائمی است که می توان از طریق آنها به ریشه اصلی مشکل پی برد. این علائم عبارتند از:

  • پوشش جزئی مردمک چشم: پلک بالایی در این بیماری ممکن است کمی پایین ‌تر یا افتاده تر از حالت طبیعی باشد و بخش کوچکی از مردمک را بپوشاند.
  • تفاوت در حالت پلک‌ها: ممکن است یک پلک نسبت به پلک دیگر افتادگی بیشتری داشته باشد. این حالت در مواقعی که نوزاد خواب است، بیشتر مشهود خواهد بود.
  • حرکات غیرعادی چشم: نوزاد در صورت ابتلا به پتوز ممکن است در تلاش برای دیدن اشیاء یا افراد، چشم خود را به سمت بالا یا به سمت دیگر بچرخاند.
  • عدم توانایی در بستن پلک: در برخی نوزادان افتادگی پلک باعث می شود که پلک‌ها به راحتی بسته نشوند.
  • شکایت از نور: نوزاد مبتلا به افتادگی پلک ممکن است به نور حساس  باشد و در صورت وجود نور شدید نا آرامی کند.

در صورت وجود هر یک از این علائم که ممکن است با نشانه‌ های دیگر همراه باشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک با ارزیابی دقیق درمان مناسب را توصیه خواهد کرد.

افتادگی پلک نوزاد

بخوانید: آیا بلفاروپلاستی تحت پوشش بیمه است؟ (شرایط تحت پوشش)

معرفی مرکز بلفاروپلاستی در تهران توسط جراح محمدخانی

جدیدترین روش بلفاروپلاستی با بخیه لیزری [مقایسه با جراحی]

روش تشخیص افتادگی پلک خفیف در نوزادان

تشخیص افتادگی پلک جزئی در نوزادان با بررسی و معاینات مختلف به راحتی امکان پذیر است. بنابراین کافی است نوزاد را برای درمان نزد پزشک مجرب ببرید. مراحل تشخیص افتادگی پلک خفیف در نوزادان عبارتند از:

معاینه فیزیکی

پزشک با دقت پلک ‌ها و ناحیه اطراف چشم نوزاد را بررسی و معاینه خواهد کرد. تفاوت در موقعیت پلک ‌ها، میزان پوشش مردمک و حرکات چشم نوزاد در این بررسی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بررسی تاریخچه پزشکی

پس از معاینه فیزیکی، پزشک سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی نوزاد، بارداری مادر یا علائم دیگر نوزاد از شما خواهد پرسید.

آزمون‌های بینایی

پزشک آزمون‌ های بینایی ساده ای انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که نوزاد مشکل بینایی ندارد و دید کاملی دارد.

تصویربرداری

در موارد خاص سونوگرافی یا MRI توصیه می شود تا مشکلات ساختاری یا دیگر شرایط پزشکی مشخص شود.

پس از این بررسی های دقیق اگر پزشک تشخیص دهد که افتادگی پلک جزئی است نیاز به درمان خاصی ندارد و نوزاد به مرور زمان بهبود خواهد یافت. اما اگر علائم جدی ‌تری وجود داشته باشد با روش های مختلف آن را درمان خواهد کرد.

درمان افتادگی پلک نوزاد

روش های درمان افتادگی پلک خفیف در نوزادان

روش ‌های درمان افتادگی پلک جزئی در نوزادان بر اساس علت و شدت این عارضه متفاوت است. در بسیاری از موارد، افتادگی پلک خفیف نیازی به درمان ندارد و  خود به خود بهبود می یابد. اما در مواردی که درمان ضروری باشد  گزینه ‌ها عبارتند از:

نظارت و پیگیری

اگر افتادگی پلک خفیف باشد و مشکل بینایی یا علائم جدی برای نوزاد ایجاد نکند پزشک ممکن است فقط بیماری را مورد نظارت قرار دهد تا ببیند آیا وضعیت بهبود می‌ یابد یا خیر.

تمرینات چشمی

در برخی موارد افتادگی پلک با تمرینات چشمی که به تقویت عضلات پلک کمک می کنند قابل درمان است. این تمرینات باید تحت نظر یک متخصص انجام شود.

دارو درمانی

اگر افتادگی پلک ناشی از یک مشکل عضلانی یا عصبی باشد داروهای خاصی موجود است که پزشک آنها را برای کودک تجویز خواهد کرد.

تغییر در عادات روزمره

در برخی موارد با تغییر در عادات و شرایط محیطی، مانند کاهش نور شدید یا تنظیم زاویه نور نیز می توان به درمان این عارضه کمک کرد.

جراحی

در موارد نادر روش های جراحی با تقویت عضلات پلک یا اصلاح ساختار پلک به درمان پتوز خفیف نوزادان کمک خواهد کرد.

بخوانید: انواع پتوز و افتادگی پلک را بشناسید [معرفی با عکس]

معرفی 5 قطره برای رفع افتادگی پلک + عوارض آنها

درمان افتادگی پلک با پلاسماجت +فیلم و عکس

مزایای درمان افتادگی پلک خفیف در نوزادان

درمان پتوز نوزادان برای حفظ و بهبود بینایی و سلامت چشم بسیار مهم است. اصلاح پتوز می تواند از ایجاد آمبلیوپی (تنبلی چشم) جلوگیری کند و رشد بینایی مناسب را تضمین کند، که برای سلامت کلی چشم کودک ضروری است. سایر مزایا عبارتند از:

افزایش اعتماد به نفس و تعامل اجتماعی

اصلاح افتادگی پلک می تواند به طور قابل توجهی عزت نفس کودک را افزایش دهد که تأثیر مثبتی بر تعاملات اجتماعی و توانایی او برای تعامل با همسالان خود دارد.

افزایش توانایی یادگیری

بینایی مناسب کلید موفقیت تحصیلی است. با درمان پتوز نه تنها توانایی کودک برای دیدن واضح بهبود می ‌یابد بلکه تمرکز و توانایی او را برای شرکت در فعالیت‌ های آموزشی نیز افزایش خواهد یافت.

پیشگیری از عوارض بیشتر

درمان به موقع پتوز می تواند به جلوگیری از عوارض بعدی چشم و بینایی کمک کند. با رسیدگی زودهنگام به این بیماری، می توان از مسائلی مانند اختلال بینایی یا بدتر شدن پتوز در طول زمان جلوگیری کرد.

 

 

https://www.pedieyes.com/pediatric-conditions-treatments/ptosis/

https://koutroumanos.com/procedures/congenital-ptosis/#toggle-id-2

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *