آیا بلفاروپلاستی تحت پوشش بیمه است؟ (شرایط تحت پوشش)

آیا بلفاروپلاستی تحت پوشش بیمه است؟

بلفاروپلاستی می تواند تنها یک جراحی زیبایی باشد یا اینکه از نظر پزشکی ضروری تلقی شود. بلفاروپلاستی مشکلات مختلفی مانند افتادگی پلک، پوست اضافی یا چین و چروک اطراف چشم و پف یا کیسه های زیر چشم را برطرف می کند. جراحی پلک یکی از محبوب ترین عمل های زیبایی است که در سراسر دنیا انجام می شود. بسیاری از افراد برای برطرف کردن علائم پیری و بهبود ظاهر خسته چشم ها این جراحی را انجام می دهند. جراحی بلفاروپلاستی نه تنها برای اهداف زیبایی انجام می شود بلکه می تواند عملکرد بینایی را نیز بهبود ببخشد.

اگرچه بلفاروپلاستی زیبایی اغلب تحت پوشش بیمه های درمانی قرار نمی گیرد، اما در مواردی که افتادگی پلک فوقانی، بینایی یا عملکرد چشم را مختل می کند، جراحی پلک بالا ممکن است تحت پوشش قرار گیرد. برای اینکه جراحی پلک تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرد، باید از نظر پزشکی ضروری تلقی شود. اگر افتادگی پلک شما واقعاً باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی شما شده و بر رانندگی، کار یا انجام سایر فعالیت های روزمره زندگی تأثیر می گذارد بلفاروپلاستی به عنوان یک  عمل درمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

 

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک چیست؟

جراحی پلک که معمولا به عنوان بلفاروپلاستی شناخته می شود، روشی است که پوست اضافی و رسوبات چربی را از پلک های بالایی، پلک های تحتانی یا هر دو حذف می کند. این جراحی به صورت سرپایی و با برش‌ هایی انجام می‌شود که در چین طبیعی پلک پنهان می‌شوند تا جای زخم قابل مشاهده نباشد. هزینه بلفاروپلاستی در بین تمام جراحی ‌های زیبایی صورت بسیار کم است. با اینحال میانگین دستمزد جراح برای جراحی پلک متفاوت بوده و کل هزینه جراحی به تکنیک مورد استفاده و عوامل دیگر مانند وضعیت چشم ها و محلی که در آن جراحی انجام می شود بستگی دارد. بطور کلی هزینه بلفاروپلاستی 8 تا 15 میلیون تومان است و به عنوان جراحی زیبایی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

در نهایت چه به دنبال بهبود عملکرد چشم ها هستید و چه به دنبال ظاهری جوان تر بلفاروپلاستی یک گزینه عالی برای شما است. اگر بینایی شما به دلیل پوست اضافی یا تجمع چربی بالای چشم شما مختل شده است انجام عمل بلفاروپلاستی فوقانی ضروری خواهد بود. در حالی که جراحی پلک پایین تقریباً همیشه برای اهداف زیبایی است و معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد.

بلفاروپلاستی

در چه شرایطی بلفاروپلاستی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

بلفاروپلاستی (جراحی پلک) روشی است که برای رفع پوست و چربی اضافی پلک بالا و پایین انجام می شود. از مزایای عمل بلفاروپلاستی با ماهیت پزشکی می توان به بهبود بینایی، تاخیر در مشکلات پزشکی آینده و همچنین زیبایی ظاهری اشاره کرد. برخی از جراحی های پلک از نظر پزشکی ضروری هستند و مشکلات عملکردی را برطرف می کنند. اینها شامل مشکلاتی است که بینایی را مختل می کند، مانند افتادگی شدید پلک فوقانی. به عنوان مثال، پتوز شدید می تواند به طور قابل توجهی بخشی از میدان دید چشم را مسدود کند. در مقابل جراحی زیبایی بر بهبود ظاهر تمرکز دارند و هیچ مشکل پزشکی را اصلاح نمی کنند.

بر این اساس بلفاروپلاستی تنها وقتی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد که یک مشکل پزشکی را برطرف کند زیرا جراحی های زیبایی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند. شرکت های بیمه برای این جراحی به مدارک خاصی نیاز دارند که شامل سوابق پزشکی و عکس های چشم است. این اسناد باید نشان دهند که افتادگی پلک بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد. پزشک همچنین ممکن است گزارش های دقیقی در مورد علائم شما و نحوه تأثیر آنها بر فعالیت هایی مانند خواندن یا رانندگی بنویسند. اسناد ارائه شده این ادعا را تأیید می کند که جراحی بلفاروپلاستی از نظر پزشکی ضروری است.

دیگر مقالات ما: معرفی مرکز بلفاروپلاستی در تهران توسط جراح محمدخانی

جدیدترین روش بلفاروپلاستی با بخیه لیزری [مقایسه با جراحی]

چگونه برای بلفاروپلاستی واجد شرایط بیمه شویم؟

اولین قدم برای این است که بررسی کنید آیا شرکت بیمه شما پوششی برای جراحی پلک ارائه می دهد یا خیر. در مرحله بعد، باید توسط چشم پزشک برای آزمایش میدان دید مورد ارزیابی قرار بگیرید تا مشخص شود چه مقدار از بینایی شما تحت تأثیر پلک‌ های افتاده قرار گرفته است. برخی از شرکت های بیمه به معاینه جامع چشم پزشکی نیز نیاز دارند.

سپس باید با یک جراح که جراحی پلک را انجام می دهد، مانند جراح پلاستیک صورت، مشورت کنید. این یک مرحله بسیار مهم است زیرا تعیین می کند که آیا مشکلات بینایی شما به پوست اضافی (درماتوکالازیس)، کشیدگی/ضعف عضله ای که پلک بالایی شما را باز می کند (پتوز)، سنگینی و افتادگی ابرو (پتوز ابرو) یا دلایل دیگر مربوط می شود. همچنین عکس هایی برای ثبت وضعیت پلک شما گرفته می شود. سپس این اطلاعات برای مجوز و تایید به شرکت بیمه ارسال می شود.

بلفاروپلاستی

چگونه پرونده بلفاروپلاستی خود را برای بیمه مستند کنم؟

به منظور متقاعد کردن شرکت بیمه خود برای کمک به پوشش جراحی پلک، به احتمال زیاد نیاز به ارائه یک مورد مستند دارید. همه شرکت ‌های بیمه مدرکی می ‌خواهند که به عنوان مثال، پلک بالایی شما بینایی را مختل می ‌کند و بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد. این عوامل بدون شک برای در نظر گرفتن پوشش بیمه ای جراحی پلک نیاز به مستند سازی دارند:

  • معاینه فیزیکی: ارزیابی آناتومی پلک، عملکرد و علائم مرتبط
  • تست میدان بینایی: اگر انسداد بینایی نگران کننده است، انجام آزمایشاتی برای تعیین کمیت اختلال بینایی
  • تست های تشخیصی: سفارش آزمایش هایی مانند مطالعات تصویربرداری یا ارزیابی های چشمی
  • عکس‌ها: گرفتن عکس‌های استاندارد برای ثبت ظاهر پلک و هرگونه اختلال عملکردی
  • تاریخچه پزشکی: جزئیات هرگونه شرایط پزشکی مرتبط، جراحی عملکردی قبلی پلک، جراحی ترمیمی یا مسائل مربوط به چشم
  • مستندات: ثبت یافته ها، منطق بالینی و طرح درمان در پرونده پزشکی بیمار

دیگر مقالات ما: جراحی پف زیر چشم و هزینه آن (+عکس و فیلم قبل بعد)

مرکز بلفاروپلاستی در میرداماد تهران توسط جراح محمدخانی

سخن پایانی

جراحی های زیبایی از جمله بلفاروپلاستی معمولاً تحت پوشش بیمه نیستند. شرکت های بیمه عموماً بلفاروپلاستی پلک پایین را تحت پوشش قرار نمی دهند، اما در مواردی که با معاینه چشم پزشک مشخص شود که افتادگی پلک بالا بینایی یا عملکرد چشم را مختل می کند، بلفاروپلاستی قابل پوشش است. اگر بلفاروپلاستی برای بازگرداندن عملکرد و ظاهر طبیعی چشم ها انجام شود، شرکت بیمه با ارائه مسندات هزینه های جراحی را پرداخت خواهد کرد.

 

منبع:

https://galanisplasticsurgery.com/when-will-insurance-pay-for-eyelid-surgery

https://www.eyelidmd.com/blog/blepharoplasty/does-insurance-cover-lower-blepharoplasty

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *