معرفی 5 قطره برای رفع افتادگی پلک + عوارض آنها

قطره برای افتادگی پلک

افتادگی پلک که از نظر پزشکی به عنوان پتوز شناخته می شود نه تنها یک مشکل زیبایی است بلکه گاهی اوقات بینایی را مختل می کند. علل مختلفی از  روند پیری گرفته تا مسائل زمینه‌ ای می تواند باعث  افتادگی پلک شود. افراد مبتلا به این عارضه اغلب به دنبال راه‌ حل‌ هایی هستند که موثر و کم تهاجمی باشد. به عنوان یک گزینه درمانی و جایگزین بالقوه برای روش‌ های جراحی، می توان از قطره های رفع افتادگی پلک استفاده کرد. قطره های موجود افتادگی پلک بالا را با انقباض عضلات پلک برطرف می کنند.

این یک رویکرد درمانی برای بزرگسالان مبتلا به پتوز اکتسابی است که نیازی به جراحی ندارند. استفاده از قطره رفع افتادگی پلک بسیار ساده است. شما می توانید به عنوان قطره چشمی یک بار در روز آن را مصرف کنید و به راحتی آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید. قطره رفع افتادگی پلک یک درمان موضعی است و بدون نیاز به داروی سیستمیک یا جراحی تهاجمی، بهبود قابل توجهی در زیبایی و عملکرد چشم ایجاد می کند. این اثر موضعی خطر عوارض جانبی سیستمیک را به حداقل می رساند و آن را به گزینه ای امن برای طیف وسیع تری از بیماران تبدیل می کند.

 

افتادگی پلک

افتادگی پلک به وضعیتی اطلاق می شود که در آن پلک بالا به دلایل مختلف از جمله افزایش سن و ضعف عضلات بالا برنده پلک، پایین افتاده و روی چشم ها را با درجات مختلف می پوشاند. افتادگی پلک دلایل مختلفی دارد که شامل مشکلات عصبی، تروما، تومورها و پیری است. روش های مختلفی نیز برای درمان افتادگی پلک در دسترس است که مهمترین و بهترین آنها بلفاروپلاستی است. در صورتیکه تمایلی به درمان جراحی نداشته باشید و افتادگی پلک شما نیز شدید نباشد، می توانید از درمان های دیگری مانند قطره های چشمی استفاده نمایید.

 

آیا افتادگی پلک با قطره قابل درمان است؟

قطره برای درمان موقت افتادگی پلک استفاده می شود و به عنوان یک راه حل دائمی در نظر گرفته نمی شود. مثلا برخی از قطره ها مانند پیلوکارپین برای درمان افتادگی پلک ناشی از مشکلات عصبی- عضلانی قابل استفاده است. با اینحال اگر افتادگی پلک ناشی از مشکلات دیگری مانند افزایش سن باشد باید از گزینه های درمانی دیگری استفاده کرد زیرا قطره ها مفید نخواهند بود. این قطره ها را نباید خودسرانه استفاده کنید زیرا ممکن است عوارضی داشته باشد. بنابراین بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید تا پس از بررسی علت افتادگی پلک بهترین درمان برای شما در نظر گرفته شود.

 

چه نوع افتادگی پلکی با قطره درمان می شود؟

قطره های موجود تنها در صورتی برای درمان افتادگی پلک قابل استفاده هستند که این عارضه ناشی از ضعف عضلات پلک یا مشکلات عصبی باشد. این قطره ها بطور خاص برای شرایط زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  1. پتوز ناشی از میاستنی گراویس: این نوع از افتادگی پلک را می توان با قطره هایی مانند پیلوکارپین که باعث انقباض عضلات پلک بالا می شوند به صورت موقت درمان کرد. قطره های مورد استفاده می توانند تا حدی پتوز را برطرف کنند.
  2. پتوز ناشی از ضعف عضلانی: برخی از قطره های موجود با تاثیر بر عضلات پلک می توانند این عارضه را درمان کنند. قطره ها با انقباض عضله بالا برنده پلک بطور موقت عمل می کنند.

بخوانید: لیست عوارض شایع و نادر جراحی بلفاروپلاستی و پیشگیری از آن

12 مزایای عمل بلفاروپلاستی پلک بالا

قطره برای افتادگی پلک

معرفی قطره برای افتادگی پلک؟

قطره های مختلفی برای درمان افتادگی پلک موجود است که هر یک با مکانیسم منحصر به فرد باعث از بین رفتن موقت افتادگی پلک می شوند. این قطره ها عبارتند از:

  1. آپنیک: این قطره حاوی اکسی متازولین هیدروکلراید است و با انقباض عضله باز کننده پلک عمل می کند.
  2. آپراکلونیدین: از این قطره برای فعال کردن عصب سمپاتیک که پلک را بالا می برد، استفاده می شود. آپراکلونیدین معمولا برای درمان عوارض بوتاکس بر پلک تجویز می شود.
  3. آفلاگان: این قطره به انقباض سریع پلک ها کمک کرده و بیشتر برای درمان عوارض تزریق بوتاکس بر پلک عمل می کند.
  4. فنیل افرین: در این قطره ماده فنیل افرین هیدروکلراید مورد استفاده قرار گرفته است که عضلات پلک را تقویت و باعث بهبود افتادگی پلک می شود.
  5. نفازولین: قطره نفازولین که بیشتر برای حساسیت های چشمی تجویز می شود برای درمان افتادگی پلک خفیف تا متوسط نیز موثر است.

 

عوارض قطره برای افتادگی پلک

قطره های مورد استفاده برای افتادگی پلک حاوی ترکیباتی هستند که به عضلات پلک کمک می کنند به حالت اولیه خود برگردند. برای کاهش عوارض بهترین کار این است که طبق دستور پزشک قطره های چشمی را مصرف کنید. استفاده از آنها مانند هر داروی دیگری با عوارضی همراه است که به شرح زیر است:

  • خشکی چشم
  • سوزش و خارش
  • تغییر رنگ ملتحمه
  • تاثیر منفی بر بینایی
  • سردرد

دیگر مقالات: درمان افتادگی پلک با پلاسماجت +فیلم و عکس

بلفاروپلاستی پلک بالا و هزینه آن در سال 1403

قرینه نبودن پلک بعد عمل بلفاروپلاستی و راهکار درمان آن

 

دستور و مدت مصرف

برای استفاده از قطره های افتادگی پلک ابتدا دست ها و صورت خود را بشویید. قطره را تکان دهید و سر خود را عقب ببرید. حالا با یک دست چشم خود را باز کنید و با دست دیگر قطره را داخل چشم بچکانید. چشم ها را بسته و اضافه ها را پاک کنید.

مدت زمان مصرف این قطره ها می تواند چند هفته تا چند ماه باشد که بستگی به وضعیت فرد دارد. آنها معمولا دو یا سه بار در روز مصرف می شوند.

 

درمان قطعی افتادگی پلک بعد تزریق بوتاکس

افتادگی پلک بعد تزریق بوتاکس با اینکه به ندرت اتفاق می افتد اما گاهی به دلیل تزریق دوز نادرست و مراقبت های ناکافی بعدی رخ می دهد. برای درمان این عارضه می توانید منتظر بمانید تا اثر بوتاکس به تدریج از بین برود. همچنین می توانید از قطره چشمی آپراکلونیدین استفاده کنید که اثر بوتاکس را خنثی می کند.

 

دیگر شیوه های درمان افتادگی پلک

روش های مختلفی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد که بهترین آنها بلفاروپلاستی است. بلفارو یک روش قطعی برای درمان افتادگی پلک است. علاوه بر آن می توان بر اساس شدت افتادگی پلک از تزریق بوتاکس و پروتز نیز به این منظور استفاده کرد. همچنین روش هایی مانند پلاسماجت و آر اف فرکشنال نیز در این رابطه موثر هستند. قبل از انجام هر تکنیکی بهتر است ابتدا با یک پزشک مشورت نمایید.

 

منبع:

https://www.neuroeye.com/blog/523971-can-eye-drops-help-fix-droopy-eye-lids

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *