درمان افتادگی پلک با بوتاکس امکان پذیر است؟

درمان افتادگی پلک با بوتاکس امکان پذیر است؟

افتادگی پلک یا پتوز بخشی طبیعی از روند پیری است اما برخی افراد ممکن است به دلیل ژنتیک، نوسانات وزن یا عوامل سبک زندگی نیز آن را تجربه کنند. این عارضه به شدت چهره افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و بر زیبایی صورت تاثیر منفی دارد. روش های مختلفی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد که یکی از آنها تزریق بوتاکس است. اگر به دنبال راهی ساده برای بهبود ظاهر افتادگی پلک خود هستید، بوتاکس می تواند گزینه درمانی مناسبی برای شما باشد. اثرات بوتاکس موقتی است و تاثیر آن حدود سه تا چهار ماه باقی می ماند. با گذشت زمان، عضلات تحت درمان به تدریج عملکرد خود را بازیابی می کنند و افتادگی دوباره ظاهر می شود. بنابراین، درمان های نگهدارنده منظم برای حفظ نتایج مطلوب ضروری است. علاوه بر این بوتاکس ممکن است برای پتوز ناشی از ضعف شدید عضلانی یا شرایط عصبی موثر نباشد. مداخلات جراحی مانند بلفاروپلاستی، معمولا برای موارد پتوز شدید موثرتر هستند.

 

دلیل افتادگی پلک چیست؟

با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی و محتوای کلاژن خود را از دست می دهد که منجر به افتادگی پلک می شود.علاوه بر این ماهیچه های اطراف چشم ممکن است ضعیف شوند و باعث افتادگی پوست روی پلک فوقانی شوند. برای برخی افراد افتادگی پلک یک ویژگی ارثی است. اگر یکی از والدین یا هر دو دچار این عارضه باشند احتمال بیشتری وجود دارد که شما نیز افتادگی پلک داشته باشید. عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کم خوابی نیز می تواند پیری پوست را تسریع کرده و در افتادگی پلک نقش داشته باشند. افزایش یا کاهش قابل توجه وزن نیز می ‌تواند بر خاصیت ارتجاعی و ساختار پوست تأثیر بگذارد و به طور بالقوه منجر به پتوز شود. افتادگی پوست پلک حتی می تواند باعث ایجاد خطوط پیشانی شود و در برخی افراد باعث ایجاد سردرد تنشی و زخم در گوشه پلک ها به دلیل اصطکاک پوست می شود.

دیگر مقالات ما: دلیل افتادگی پلک و درمان آن

درمان افتادگی پلک با بوتاکس؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است که با شل کردن موقت عضلات عمل می کند. هنگامی که بوتاکس به عضلات اطراف چشم تزریق می شود، می تواند ابرو را بلند کرده و افتادگی پلک را کاهش دهد. تزریق بوتاکس عضله چشمی را که دور چشم را احاطه کرده است، هدف قرار می دهد. با شل کردن این عضله، ابرو به اندازه 1-2 میلی متر بلند شده و پوست اضافی یا پلک افتاده صاف می شود و ظاهری زیباتر و جوان تر ایجاد می کند. بیماران معمولاً در عرض چند روز تا یک هفته پس از تزریق نتایج را مشاهده می کنند. این اثرات می تواند چشم ها را هوشیارتر و با طراوت تر نشان دهد و ظاهر سنگین یا خسته مرتبط با افتادگی پلک ها را کاهش دهد. تزریق بوتاکس برای درمان افتادگی های خفیف موثر است و بطور موقت این مشکل را برطرف می کند. اما برای افراد با افتادگی پلک شدید تاثیری ندارد و باید از سایر روش ها استفاده کنید.

افتادگی پلک

عوارض بوتاکس؟

در حالی که بوتاکس به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما بدون عوارض نیست. عوارض جانبی احتمالی شامل کبودی در محل تزریق، سردرد، افتادگی موقت پلک (به دلیل مهاجرت سم) و واکنش های آلرژیک است. این خطرات بر اهمیت انتخاب یک پزشک مجرب و واجد شرایط برای تزریق بوتاکس تاکید می کند.

 

آیا درمان افتادگی پلک با بوتاکس موثر است؟

بوتاکس یک درمان موثر برای افتادگی پلک، به ویژه برای کسانی است که افتادگی خفیف تا متوسط ​​دارند. بوتاکس یک گزینه غیر جراحی برای بلند کردن ابرو و ایجاد ظاهری جوان تر است. با استفاده دقیق، بوتاکس می تواند ظاهری برجسته تر و بازتر به چشم های شما بدهد. با این حال اثرات آن موقتی هستند و درمان های نگهدارنده برای حفظ نتایج ضروری است. بوتاکس یک تکنیک نسبتا کم خطر برای بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس افرادی است که از افتادگی پلک و مشکلات بینایی ناشی از آن رنج می برند.

 

بهترین شیوه درمان افتادگی پلک

بلفاروپلاستی، که معمولا به عنوان جراحی پلک شناخته می شود، به عنوان بهترین راه حل طولانی مدت برای کسانی است که از افتادگی پلک یا تنبلی چشم رنج می برند. این جراحی برای برداشتن پوست، چربی و ماهیچه های اضافی از پلک های بالا و یا پایین طراحی شده است و به طور موثر به رفع مشکلات افتادگی پلک ها که باعث ظاهری خسته، پیر و در برخی موارد حتی اختلال در بینایی می شوند، کمک می کند. این روش به ویژه برای افرادی که دارای افتادگی یا پف زیر چشم قابل توجهی هستند و با روش های غیرجراحی نمی توان آنها را درمان کرد، مفید است.

 

افتادگی پلک ارثی قابل درمان است؟

افتادگی پلک به هر دلیلی اتفاق افتاده باشد با روش های موجود بر اساس شدت قابل درمان است. بلفاروپلاستی یا جراحی روی پلک ها روشی بسیار موثر برای درمان یا کاهش عوارض پتوز ارثی است. برای این منظور جراح مقداری از پوست اضافی روی چشم را برداشته و زیبایی و طراوت را به چشم های شما باز می گرداند.

دیگر شیوه های درمان افتادگی پلک

دیگر شیوه های درمان افتادگی پلک

علاوه بر بوتاکس و جراحی بلفاروپلاستی روش های دیگری نیز برای درمان افتادگی پلک وجود دارد. این روش ها بسته به شدت پتوز می توانند مفید باشند و ظاهری جوان و برجسته به چشم های شما می بخشند.

  1. یکی از این روش ها استفاده از فیلر یا پرکننده های پوستی است. آنها به جبران حجم از دست رفته در ناحیه تزریق کمک کرده و با تحریک کلاژن سازی باعث رفع افتادگی پلک ها می شوند.
  2. استفاده از قطره های چشمی راه درمانی دیگری است که پتوز خفیف تا متوسط را درمان می کند. این قطره ها با بهبود قدرت عضلانی پلک به طور موقت پلک را بالا می برند. آنها یک گزینه عالی برای کسانی هستند که به دنبال یک درمان غیر تهاجمی با حداقل عوارض جانبی هستند.
  3. لیفت با نخ روش دیگری است که می تواند به درمان پتوز کمک کند. در این روش جراح با استفاده از نخ های خاص و بدون جراحی به بالا رفتن پلک کمک خواهد کرد.

 

منبع:

https://illuminateskinclinic.co.uk/2024/06/14/will-botox-help-hooded-eyes

https://eyesurgery.org/uncategorized/can-botox-help-with-droopy-eyelids

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *