لیست مراقبت های مهم بعد از عمل بلفاروپلاستی

مراقبت بعد عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک از محبوب ترین و پرتقاضاترین جراحی های زیبایی است. بلفاروپلاستی یک درمان بسیار موثر برای جوانسازی چشم است و میزان رضایت بالایی از نتایج دارد. هم افتادگی پلک ها و هم تشکیل کیسه های زیر چشم با افزایش سن اجتناب ناپذیر است، زیرا با گذشت زمان خاصیت ارتجاعی پوست از بین می رود، چربی انباشته می شود و ظاهری غمگین و چهره ای خسته به چشم ها می دهند. بلفاروپلاستی نیز مانند هر جراحی دیگری دوره نقاهت دارد که نیازمند مراقبت های خاص است. آگاهی از مراقبت های بعد از عمل برای کسب بهترین نتایج از جراحی بسیار مهم است. پس از جراحی بلفاروپلاستی بیماران باید دستورالعمل‌ های پزشک را رعایت کنند. به عنوان مثال استفاده از قطره و پماد برای جلوگیری از خشکی قرنیه و مصرف مسکن ها و آنتی بیوتیک ها برای کنترل درد و پیشگیری از عفونت بسیار حائز اهمیت است.

 

اهمیت مراقبت های بعد از عمل بلفاروپلاستی چیست؟

رعایت دقیق دستورالعمل های بعد از عمل برای جلوگیری از عوارض بلفاروپلاستی بسیار مهم است. با رعایت این موارد می توانید از عوارض زیر جلوگیری کنید:

  • خونریزی از محل های برش
  • مشکل در بستن چشم ها
  • چشم های خشک و تحریک شده
  • عفونت
  • آسیب به ماهیچه های چشم
  • جای زخم قابل توجه
  • نتایج ضعیف
  • تغییر رنگ پوست اطراف چشم
  • مشکلات بینایی

عمل بلفاروپلاستی

مراقبت های ضروری 24 ساعت اول بعد از بلفاروپلاستی

هنگامی که جراحی شما انجام شد و اثر بی حسی از بین رفت، می توانید به خانه بروید. در این مدت دید شما تار خواهد بود. برای محافظت از چشمان خود شاید لازم باشد گاز استریل روی آن ناحیه قرار دهید. علاوه بر این با استفاده از محلول های توصیه شده، ناحیه مورد نظر را به آرامی طبق دستور تمیز کنید. لمس یا مالش چشم ها می تواند محل برش ها را تحریک کند بنابراین از آن خودداری کنید.

مانند بسیاری از جراحی های زیبایی باید از فعالیت های بدنی شدید خودداری کنید. تا حد امکان استراحت کنید. پلک های شما ممکن است در 24 ساعت اول به دلیل تورم احساس سفتی داشته باشند. برای کاهش تورم، باید از دو بالش سفت استفاده کنید و سر خود را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید. علاوه بر این، باید از خوابیدن به پهلو خودداری کنید تا از تماس پلک ها با سطح تخت جلوگیری شود.

 

مراقبت های ضروری هفته اول بعد از بلفاروپلاستی

در طول هفته اول، مقداری پف و یا تورم در اطراف پلک ها مشاهده خواهید کرد که  کاملا طبیعی است و بخش مهمی از روند بهبود زخم است. همچنین به دلیل تورم کمی تاری دید را تجربه خواهید کرد. برای کاهش ناراحتی در این دوره باید داروهای خود را به طور مرتب استفاده کرده و همچنین پیشنهاد می کنیم از کمپرس یخ در ناحیه پلک خود استفاده کنید. پس از 7 تا 10 روز، این موارد باید فروکش کند و می توانید انتظار کاهش قابل توجه ناراحتی ها را داشته باشید. با اینحال حساسیت به نور ادامه دارد و شما برای بیرون رفتن باید از عینک آفتابی تیره استفاده کنید.

مقالات ما: معرفی مرکز بلفاروپلاستی در تهران توسط جراح محمدخانی

جدیدترین روش بلفاروپلاستی با بخیه لیزری [مقایسه با جراحی]

مرکز بلفاروپلاستی در میرداماد تهران توسط جراح محمدخانی

مراقبت های ضروری ماه اول بعد از بلفاروپلاستی

بعد از 4 تا 6 هفته، شما شروع به دیدن نتایج جراحی پلک خود خواهید کرد. در طول این مدت، ممکن است هنوز مقداری تورم در اطراف محل جراحی وجود داشته باشد.  برای کمک به بهبودی، از تماشای بیش از حد صفحه نمایش خودداری کنید و تا حد امکان به چشمان خود استراحت دهید. همچنین باید از خم شدن، بلند کردن اجسام و سایر فعالیت هایی که نیاز به زور زدن دارند، خودداری کنید. زیرا می تواند فشار را در چشم های شما افزایش دهد و همچنین باعث افزایش جریان خون در ناحیه می شود. برای محافظت از چشم ها هنگام بیرون رفتن، همچنان باید از عینک آفتابی استفاده کنید.

مراقبت بعد عمل بلفاروپلاستی

مراقبت های موضعی بعد از عمل بلفاروپلاستی

بعد از بلفاروپلاستی، مراقبت دقیق از پوست بسیار مهم است. درمان‌ های موضعی مختلف، از گزینه‌های بدون نسخه گرفته تا داروهای تجویزی، می ‌توانند به کاهش اسکار کمک کنند.

ویتامین E که اغلب به دلیل خواص مغذی پوست مورد حمایت قرار می گیرد را می توانید مستقیماً روی جای زخم ها اعمال کنید. اعتقاد بر این است که ویتامین E به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش خشکی کمک می کند.

آلوئه ورا به دلیل خواص تسکین دهنده و مرطوب کنندگی می تواند یک درمان مفید برای التیام پوست در دوره بعد از عمل باشد.

محافظت از جای زخم در برابر نور خورشید ضروری است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند جای زخم ها را تیره کند. یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع را برای این منظور انتخاب کنید.

مقالات ما: آیا بلفاروپلاستی تحت پوشش بیمه است؟ (شرایط تحت پوشش)

بلفاروپلاستی یا لیفت ابرو کدام برای من مناسب است؟

معرفی 5 قطره برای رفع افتادگی پلک + عوارض آنها

سوالات متداول

چه مدت بعد از بلفاروپلاستی پلک ها قرمز می مانند؟

پلک های شما ممکن است به مدت 1 تا 3 هفته بعد از جراحی متورم و کبود به نظر برسند. لازم به ذکر است که این طبیعی است و بخشی از روند بهبودی است.

بعد از جراحی بلفاروپلاستی چه انتظاری می توان داشت؟

کبودی و تورم ممکن است در عرض 2 هفته ناپدید شود در حالی که بهبودی اسکار ماه ها طول می کشد.

چه زمانی می توانم موهایم را بعد از بلفاروپلاستی بشوییم؟

به طور کلی شما می توانید بعد از 5 روز موهای خود را بشویید.

چه مدت بعد از بلفاروپلاستی می توانم آرایش کنم؟

در دوران نقاهت اولیه، باید از آرایش کردن خودداری کنید. توصیه می شود برای آرایش چشم ها تا بهبودی برش ها صبر کنید.

آیا بعد از جراحی پلک می توان تلویزیون تماشا کرد؟

برای جلوگیری از خستگی چشم و تسریع بهبودی باید 2 تا 3 روز از تماشای تلویزیون خودداری کنید.

بخیه های بلفاروپلاستی چقدر باقی می مانند؟

بخیه های بلفاروپلاستی ممکن است جذبی یا غیر جذبی باشند. بخیه های قابل جذب خود به خود حل می شوند در حالی که بخیه های غیر جذبی در عرض 4-7 روز برداشته می شوند.

اسکار بعد از جراحی پلک را چگونه درمان کنیم؟

تقریباً 10-14 روز پس از جراحی، می توانید جای زخم را ماساژ دهید. همچنین می توانید از نوار استروئیدی، کرم های ترمیم کننده و حتی لیزر درمانی برای از بین بردن اسکارها استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *