لیست عوارض شایع و نادر جراحی بلفاروپلاستی و پیشگیری از آن

بلفاروپلاستی یک جراحی رایج است که با رفع مشکلاتی مانند کیسه های زیر چشم و افتادگی پلک بالا ظاهر چشم ها را بهبود می بخشد. همچنین می ‌تواند با اصلاح پوست اضافی یا افتادگی پلک‌های بالایی که میدان دید را مسدود می‌ کنند به بهبود بینایی کمک کند. بلفاروپلاستی مانند تمام عمل های زیبایی، خطرات و عوارض بالقوه ای دارد که از عوارض جزئی تا عوارض جدی متفاوت است. درک این موارد برای بیمارانی که قصد انجام این جراحی را دارند بسیار مهم است. در بیشتر موارد، مراقبت و بررسی های دقیق پس از عمل می تواند عوارض را کاهش دهد. علاوه بر این معاینات پیگیری مناسب و پیروی از توصیه های پزشکی عوارض بعد از بلفاروپلاستی را بطور موثری مدیریت خواهد کرد.

 

عوارض بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی مانند هر جراحی دیگری علیرغم مزایایی که دارد با عوارضی نیز همراه است. در ادامه عوارض رایج و نادر این جراحی ذکر شده است.

 

عوارض شایع

  • درد، قرمزی یا تورم موقت
  • خشکی موقت چشم یا تاری دید
  • جای زخم قابل مشاهده
  • خارش
  • آبریزش چشم
  • سوزش پلک
  • عفونت
  • اختلال بینایی موقتی
  • مشکلات موقتی پلک
  • مشکل در بستن چشم
  • نیاز به جراحی مجدد به دلیل عوارض یا نارضایتی از نتایج

 

عوارض نادر

  • پایین افتادن پلک با پتوز
  • آسیب قرنیه چشم
  • آسیب عضلات چشم
  • از دست دادن بینایی
  • عدم تقارن پلک ها
  • خونریزی داخل چشم یا پشت پلک
  • برآمدگی یا زخم های غیرطبیعی

عوارض بلفاروپلاستی

مراقبت های مهم جهت کاهش عوارض بلفاروپلاستی

برای به حداقل رساندن عوارض بلفارپلاستی لازم است اقدامات خاصی را اتخاذ کنید. به عنوان مثال، استفاده از پماد و قطره می تواند خشکی چشم را کاهش دهد، در حالی که مداخلات پزشکی می تواند مسائل جدی تری مانند اکتروپیون (برگشتگی پلک به خارج) و آنتروپیون (برگشتگی پلک به داخل) را برطرف کند. مراقبت های مهم جهت کاهش عوارض بلفاروپلاستی عبارتند از:

  1. دستورالعمل‌های پزشک را دنبال کنید: مراقبت‌های پس از عمل شامل نحوه مراقبت از چشم‌ها و داروهایی است که باید برای کمک به بهبودی و کاهش خطر عفونت مصرف کنید.
  2. به ویزیت های بعدی پایبند باشید: پیگیری های بعد از عمل به پزشک اجازه می دهد روند بهبودی شما را زیر نظر داشته باشد و هر گونه عارضه احتمالی را زود تشخیص دهد.
  3. مراقبت از چشم ها: تمیز کردن پلک ها و استفاده از قطره ها یا پمادهای تجویز شده پس از عمل ضروری است. تا زمانی که پزشک به شما اجازه ندهد از مالیدن چشم ها یا استفاده از لنزهای تماسی خودداری کنید.
  4. از چشم های خود محافظت کنید: استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر آفتاب و باد توصیه می شود. این محافظت به جلوگیری از تحریک کمک کرده و روند بهبودی را تسریع می کند.
  5. استراحت و ریکاوری: استراحت برای بهبودی بسیار مهم است. همچنین باید از فعالیت های سنگین اجتناب کنید و سر خود را بالا نگه دارید تا تورم کاهش یابد.
  6. داروهای عفونت: اگر مشکوک به عفونت باشید باید قطره های چشمی آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک های خوراکی مصرف کنید. برای جلوگیری از گسترش عفونت، این داروها را در اسرع وقت شروع کنید.
  7. درمان خشکی چشم: برای بیمارانی که خشکی چشم را تجربه می کنند، اغلب قطره ها یا پمادهای روان کننده چشم تجویز می شود. در موارد شدیدتر، پلاگ های مجرای اشک آور موقت یا دائمی ممکن است توصیه شود.
  8. مدیریت کبودی و تورم: در حالی که کبودی و تورم بخش های طبیعی روند بهبودی هستند، درمان هایی مانند کمپرس سرد، ماساژ ملایم و برخی داروها می توانند این علائم را کاهش دهند.
  9. مدیریت اسکار: جای زخم با گذشت زمان بهبود می‌یابد، اما می‌ توان با ورقه‌ های ژل سیلیکونی، کرم‌ های ترمیم کننده و در برخی موارد لیزر به بهبود آنها کمک کرد.

 

 

آیا افتادگی پلک به شیوه غیرتهاجمی قابل درمان است؟

روش های غیر جراحی زیادی برای درمان افتادگی پلک وجود دارد که رایج ترین آنها تزریق بوتاکس است. این روش به صورت موقتی با فلج کردن عضلات چشم باعث درمان افتادگی پلک می شود.

افتادگی پلک را می توان با نخ نیز درمان کرد. در این روش نخ های نامحسوس زیر پوست قرار گرفته و با بالا کشیدن ابروها افتادگی پلک را درمان می کنند.

تزریق فیلر روش دیگری برای درمان افتادگی پلک به صورت موقت است که بسیار سریع و آسان است.

افتادگی پلک را می توان با لیزر نیز برطرف کرد. لیزر با تحریک کلاژن سازی باعث بهبود ساختار پوست شده و افتادگی پلک را درمان می کند.

 

آیا بلفاروپلاستی ممکن است باعث کاهش دید شود؟

تاری و کاهش دید از عوارض موقت و رایج بلفاروپلاستی هستند که طی روند بهبودی برطرف می شوند. اما در صورتی که حین عمل عصب چشم آسیب ببیند ممکن است باعث کاهش دید و مشکلات بینایی شود. بنابراین برای این جراحی حتما به یک جراح ماهر و با تجربه مراجعه  نمایید تا با کمترین عوارض افتادگی پلک شما را درمان کند. در صورتی که کاهش دید بعد از بهبودی ادامه داشته باشد شما نیاز به جراحی ترمیمی خواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید»  12 مزایای عمل بلفاروپلاستی پلک بالا

درمان افتادگی پلک با بوتاکس امکان پذیر است؟

دلیل افتادگی پلک و درمان آن

 

آیا بلفاروپلاستی می‌تواند باعث خشکی چشم‌ها شود؟

یکی از شایع ترین عوارض جراحی بلفاروپلاستی خشکی چشم ها است. این عارضه به دلیل تغییر ساختار پلک ها و اختلال در تولید و توزیع اشک در چشم ایجاد می شود. علاوه بر این تورم و التهاب بعد از عمل نیز می تواند با تاثیر بر غدد اشکی باعث کاهش تولید اشک و خشکی چشم ها شود.

بعد از بلفاروپلاستی کاهش پلک زدن نیز به دلیل تغییرات ایجاد شده و درد کاملا رایج است که همین امر نیز می تواند به خشکی بیشتر چشم ها دامن بزند. در صورتی که خشکی چشم شما را اذیت کند پزشک برایتان قطره های اشک مصنوعی تجویز خواهد کرد.

 

جای زخم بلفاروپلاستی کی درمان می شود؟

جای زخم بلفاروپلاستی با گذشت زمان بهبود می یابد و این فرآیند به عواملی مانند روش جراحی و مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد. می توان انتظار داشت که زخم ها از هفته های دوم تا چهارم به تدریج بهبود یافته و تورم و کبودی کاهش یابد. بطور کلی در ماه های سوم تا ششم اسکار زخم و رنگ آن تغییر کرده و طی یکسال بطور کامل برطرف خواهد شد. با مراقبت های ویژه، استفاده از ترمیم کننده های پوست و لیزرهای خاص می توان به بهبود سریع تر زخم ها کمک کرد.

 

منبع:

https://www.glasgoldgroup.com/blog/blepharoplasty-complications

https://cheshirecosmeticsurgery.com/blog/how-to-avoid-blepharoplasty-complications

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *