روش های خانگی و پیشرفته کاهش پف زیر چشم

کاهش پف زیر چشم

پف زیر چشم یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. در برخی افراد این وضعیت با افزایش سن ایجاد می شود. توضیحی که در پشت آن وجود دارد این است که افزایش سن بر بافت اطراف چشم، از جمله برخی از ماهیچه های پشتیبان پلک، تأثیر می گذارد و آن را ضعیف می کند. اما این تنها دلیل پشت چشم های پف کرده نیست. برخی از افراد ممکن است هنگام صبح که از خواب بیدار می شوند متوجه پف زیر چشم شوند که می تواند نشانه ای از کم خوابی باشد. درمان های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد که ساده ترین آنها کمک گرفتن از روش های خانگی است. درمان های خانگی به طور موقت برای کاهش پف زیر چشم یا به حداقل رساندن اثرات پف گاه به گاه اطراف چشم مؤثر هستند. با این حال، اگر پف زیر چشم شما مداوم یا شدید است درمان پزشکی تنها گزینه برای رفع کامل آن است.

 

علت پف زیر چشم چیست؟

پوست اطراف چشم ها بسیار نازک و آسیب پذیر بوده و مستعد تغییرات مختلفی است که بر ظاهر آنها تأثیر می گذارد. بطور کلی پف زیر چشم می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • ژنتیک
  • احتباس مایع
  • آلرژی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • کمبود خواب
  • رژیم غذایی شما

درمان های خانگی برای کاهش پف زیر چشم

درمان های خانگی برای کاهش پف زیر چشم

درمان های خانگی مختلفی برای کاهش پف زیر چشم وجود دارد که می تواند به سرعت این مشکل را برطرف کند. برای کاهش پف زیر چشم می توانید موارد زیر را امتحان کنید.

استفاده از کمپرس سرد

یک پارچه تمیز را زیر آب سرد خیس کنید یا اینکه از کمپرس یخ برای کاهش پف زیر چشم استفاده کنید. کمپرس سرد را به مدت 10 دقیقه با دقت روی ناحیه زیر چشم قرار دهید. کمپرس سرد تورم را کاهش می دهد به ویژه اگر پف چشم شما به دلیل تحریک، کمبود خواب یا استرس زیاد ایجاد شده باشد.

محافظت از پوست زیر چشم

اگر آرایش زیادی برای پوشاندن پف زیر چشم استفاده می کنید و آن را به طور کامل پاک نمی کنید، ذرات باقی مانده ممکن است ناحیه زیر چشم را بیشتر تحریک کنند. حتما آرایش خود را با یک صابون ملایم و بدون عطر هر شب پاک کنید.

استفاده از برش های خیار

خیار محتوای آب بالایی دارد و می توان آن را سرد نگه داشت، بنابراین برای آبرسانی به پوست و کاهش تورم بسیار مفید است. ویتامین C موجود در خیار نیز ممکن است جذب پوست شما شود و پف چشم ها را کاهش دهد. خیار همچنین حاوی سیلیس است که جزئی از پوست سالم با خاصیت ارتجاعی بالا است.

استفاده از چای کیسه ای

استفاده از چای کیسه ای مرطوب کافئین دار می تواند پف زیر چشم را کاهش دهد. کافئین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و گردش خون را تحریک می کند بنابراین پف دور چشم را کاهش می دهد. همچنین رگ ‌های خونی را منقبض کرده و با سفت کردن پوست به کاهش پف کمک کند.

استفاده از پدهای زیر چشم

تحقیقات نشان داده است که پدهای زیر چشم حاوی حدود 3 درصد کافئین و 1 درصد ویتامین K باعث کاهش پف زیر چشم می شوند. پدهای مرطوب کننده گیاهی نیز برای این منظور مفید هستند.

استفاده از بالش اضافی هنگام خواب

زمانی که می خوابید با استفاده از یک بالش اضافی سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید. این وضعیت با تخلیه مایعات اطراف چشم به بهبود پف کردگی چشم ها کمک خواهد کرد.

مصرف رژیم غذایی سالم

غذاهای فرآوری شده، فست فود و میان وعده های شور کمتری بخورید. به طور کلی سعی کنید سدیم مصرفی خود را کاهش دهید. از آنجایی که نمک باعث می شود بدن شما مایعات را حفظ کند، کاهش میزان نمکی که دریافت می کنید به کاهش پف و نفخ کمک می کند.

خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب قطعا می تواند باعث پف چشم ها شود. اگر به طور مداوم به اندازه کافی نمی خوابید بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید. رعایت بهداشت خواب با عادات مثبتی مانند پرهیز از تلفن همراه یا لپ تاپ قبل از خواب و رفتن به رختخواب هر شب در یک  زمان مشخص به بهبود خواب شما کمک می کند.

درمان آلرژی

اجتناب از آلرژن‌ها یا استفاده از داروهای ضد آلرژی بدون نسخه به کاهش علائم خفیف آلرژی کمک خواهد کرد. درمان آلرژی باعث کاهش تورم بدن از جمله پف زیر چشم می شود.

 

جراحی پف زیر چشم

 

بخوانید: معرفی مرکز بلفاروپلاستی در تهران توسط جراح محمدخانی

جدیدترین روش بلفاروپلاستی با بخیه لیزری [مقایسه با جراحی]

جراحی پف زیر چشم و هزینه آن (+عکس و فیلم قبل بعد)

درمان های پزشکی برای کاهش پف زیر چشم

درمان های پزشکی برای کاهش پف زیر چشم

اگر از نتایجی که از درمان های خانگی می گیرید، راضی نیستید گزینه های پیشرفته تر و موثری برای درمان این مشکل وجود دارد که به شرح زیر است.

لایه برداری شیمیایی

این روش شامل استفاده از مقدار مطمئن و کنترل شده اسید برای از بین بردن لایه های بیرونی پوست است، که می تواند باعث صاف تر شدن ناحیه زیر چشم شود.

فیلرهای تزریقی

فیلرهای تزریقی به بازیابی موقت حجم و صاف کردن قسمت های خاصی از صورت از جمله ناحیه زیر چشم کمک می کنند. این محصولات همچنین می توانند به تحریک تولید کلاژن کمک کرده و پوست زیر چشم را تقویت کنند.

لایه برداری با لیزر

لیزر گزینه دیگری برای درمان پف زیر چشم و علائم پیری اطراف چشم است. انواع مختلف لیزر را می توان برای سفت شدن پوست، انقباض رگ های خونی و کاهش رنگدانه استفاده کرد که همه اینها برای درمان پف زیر چشم مفید هستند.

جراحی زیبایی

برای موارد شدیدتر بلفاروپلاستی می تواند به خلاص شدن دائمی از پف زیر چشم کمک کند. این تکنیک شامل برداشتن چربی یا پوست اضافی در ناحیه از طریق یک برش کوچک است که پف و کیسه های زیر چشم را برطرف می کند.

 

 

بخوانید: لیست مراقبت های مهم بعد از عمل بلفاروپلاستی

مرکز بلفاروپلاستی در میرداماد تهران توسط جراح محمدخانی

لیست عوارض شایع و نادر جراحی بلفاروپلاستی و پیشگیری از آن

 

چگونه از پف زیر چشم جلوگیری کنیم

استفاده از ضد آفتاب- برای محافظت از پوست ظریف زیر چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش که می تواند کلاژن و الاستین را تجزیه کند، روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید.

سدیم را در رژیم غذایی خود محدود کنید و هیدراته بمانید تا احتباس مایعات اضافی از ناحیه چشم حذف شود.

برای جلوگیری از نازک شدن پوست و از دست رفتن کلاژن در ناحیه زیر چشم سیگار را ترک کنید.

 

منبع:

https://www.health.com/how-to-get-rid-of-bags-under-eyes-8401372

https://www.byrdie.com/how-to-treat-puffy-eyes-4686894

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *